HTML

Karcolat Metal Magazin

Metal és rock webzine minden földi jóval.

Koncertfotók

Címkék

Címkefelhő

2008.04.11. 05:00 sonny

[CD] Korpiklaani: Korven Kuningas

Előszó (a kritikára vágyók tekerjenek lejjebb).

Amikor megjelenik egy új Korpiklaani lemez, már előre jajgatok, hogy mit műveltek a srácok már megint. Ez nem azt jelenti, hogy nem szeretném a folk metalt, sőt egyik kedvenc műfajom.

2005-ben kaptam kölcsön a Voice of Wilderness lemezt, majd nem sokkal később az első albumot is, a Spirit of the Forestet. Akkoriban már két éve tartott nálam a Finntroll-mánia (Jaktens Tid és Midnattens Widunder vonalat kell elképzelni), úgyhogy nagy elvárásaim voltak egy folk metal lemezzel kapcsolatban. Nehezen szántam rá magam, hogy belehallgassak, de miután megtettem, hetekig a lejátszóm állandó lakója volt a két remekmű.
Azt persze már akkor megállapítottam, hogy nem eszeveszett virtuózok virgázása hallható, hanem egy finn népzenei hangszerekkel megtámogatott örömzenélés. Tetszett. Megőrültem volna egy koncertért, amit sajnos 2005. december 8-án elmulasztottam, de egy évre rá duplán megkaptam az Erdei Klántól.
Aztán 2006-ban, gyanús hirtelenséggel megjelent a Tales Along This Road, a Korpiklaani szekere futni kezdett. Rengeteget koncerteztek, szerencsére itthon is rendkívül népszerűvé váltak, de az akkori lemez túl gyorsan jött. Míg elődjéről talán egy vagy két kivétellel az összes szám szövegét kívülről fújtam, annyira széthallgattam, a Tales lemez már csak úgy 60%-ban nyűgözött le. 14 hónap elteltével, 2007 nyarán megérkezett az újabb lemez, a Tervaskanto. A sablonosodás, az korábbi ötletek újra ellövése folytatódott. Előkapnak egy nagyjából jól eltalált témát, amit 2-5 percen keresztül ismételgetnek. Nem születtek már olyan fogós dalok, mint a Wooden Pints vagy a Cottages and Saunas, olyasmi elszállások mint a Mother Earth vagy a Crows Bring the Spring. Helyette értékelhető volt kb. a Liekkiön Isku, a Veriset Äpärät és a címadó dal. Ennyi, nincs tovább, a többi elcsépelt, sablonos munka.

Akkor következzen a kesergés után maga a lemezkritika.

9 (!) hónap elteltével, 2008. márciusában itt a Korven Kuningas. Kiadót váltottak, ezt már a Nuclear Blast adta ki a Napalm Records helyett, bár nem tudom ez mennyi változást hoz/hozott. Félve indultam neki, nem akartam akkora csalódást, mint amekkorát a Tervaskanto okozott.

Úgy tűnik, most összeszedték magukat, sikerült a "régi"-hez hasonló, tökös nótákat írni, bár így is sok a töltelék, most mintha több kiemelkedő pillanat lenne a lemezen. Az első négy dal telitalálat, de később is akadnak jó pillanatok. Egyre több a finn dalszöveg, aminek örülök, azon a véleményen vagyok, amin a Moonsorrow tagjai: a folk metal csak eredeti nyelven élvezhető igazán - bár vannak pozitív kivételek (pl. Ensiferum).
A lemez végére odabiggyesztett negyed óra dobolás fölösleges, mint ahogy néhány nótán is dolgoztam volna még a helyükben. A megoldás az lenne, ha átállnának a másfél éves megjelenési periódusokra és kétszer ennyi időt fordítanának a dalszerzésre. Értem én, hogy nyomni kell folyamatosan az ipart a fennmaradás érdekében, mert rétegzenét játszanak és állandó pörgés nélkül nem tudják folytatni, de azért adni kell a minőségre is. Példát vehetnek a Markus Toivonen & Co. (Ensiferum) zenekarról: igaz három évet kell várni egy lemezre, de az olyan lesz hogy letépi a fejedet és mindenhol tíz pontos kritikákat kap.

Mindezek ellenére a Korpiklaani nagyon ütős élőben, hétfőn a Paganfesten az első sorokban fogok őrjöngeni. Az új daloknál kicsit visszafogottabban, de reménykedve, hogy lesz ez még jobb is.

Értékelés: 6/10

Szólj hozzá!

Címkék: lemezkritika korpiklaani sonny


A bejegyzés trackback címe:

https://karcolat.blog.hu/api/trackback/id/tr52487653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása