HTML

Karcolat Metal Magazin

Metal és rock webzine minden földi jóval.

Koncertfotók

Címkék

Címkefelhő

2008.12.16. 07:00 sonny

[INTERJÚ] Yava - magmatikus állatság

Remélem egyre több embernek cseng ismerősen a hazai színtérről a Yava neve. A zenekar saját bevallása szerint népzenészek, punkok és hardcore gitárosok közös zenei vállalkozása, ami egy új műfajban a folcoreban csúcsosodik ki. Egy biztos: idei lemezükkel hatalmasat alkottak, így ezzel és sok más egyébbel kapcsolatban jónak láttam kifaggatni Dus Polett énekesnőt és Mestyán Ádám basszusgitárost, akik szerencsére nem ellenkeztek.

Sonny: Honnan erednek zenei gyökereitek? Ki merre, kikkel zenélt és tanult muzsikálni?

Ádám: Én autodidakta voltam, de tanultam kicsit zongorázni a nagymamámtól. Aztán tanultam jazz, blues-basszusgitárosoktól, de Sekitől is, a Másfél első basszistájától. Játszottam az Egér a Marsonban, az Andalúziai Kutyákban (Molnár Lujóval, aki egyébként szintén volt tanárom), a Vágtázó Halottkémekben, és különböző formációiban. Aztán jött a Yava.
Polett: 6 éves koromtól furulyáztam kamaszkoromig. Nyertem országos furulyaversenyt 14 évesen, aztán évekig nem volt hangszer a kezemben. Népzenészek mellett tanultam meg újra szeretni az ”együttzenélést”. Kocsmazenészként az éjszakai rockandroll kiegészült az improvizáció örömével. Közép-Jáván, Surakartában zeneakadémistaként eldőlt minden. A gamelán zene az utolsó és egyben eltéphetetlen kötelék köztem és a hangok között.

Sonny: Kik hatottak rátok zenei téren? Kiket tartotok nagyra a Tiétekhez kicsit is hasonló zenészek/zenekarok közül?

Ádám: Rám elég sok mindenki hatott, Bachtól a Skindreadig, és a régi zenekaraim zenészei is, lásd VHK. Nagy kedvencem és vállalt hatás a System of a Down. Nagyra tartom például az Aurórát, vagy hogy teljesen mást mondjak, Palya Beát.
Polett: Nekem első,gyerekkori hatás a barokk zene és Csajkovszkij. Rögtön utána a csángó népzene, és a valamikori Tatros. Könnyűben a Madre Deus, Laurie Anderson és fado minden mennyiségben. Archaikus zenék közül a gamelán mellett az afrikai Ayub Ogada vagy az indiai Shweeta Jhaweri.

Sonny: Kérlek meséljétek el, hogyan jött létre a mai Yava zenekar! Milyen utat jártatok be 2001 óta?

Ádám: 2001-ben a Polett konyhájában alakítottuk. Talán egy kicsit öngyógyítás-jellege is volt, hiszen akkoriban én eléggé padlón voltam különböző okok miatt. 2001 óta nagy utat jártunk be, én például egy évig Kuwaitban tartózkodtam, Polettnek kislánya született, de erről meséljen ő. Tagváltások is voltak, de 2006 óta állandó a Yava Folcore Punk Brigade legénysége.
Polett: Az Ádám mindent elmondott. Konyha, Kuwait, Bali és a lányom. YAVA sarokkövek. Talán csak megszámlálhatatlan dobos maradt ki... A zenekar mostani felállása remélem végleges.

Sonny: A Yava szó Jáva szigetére utal, vagy inkább mögöttes jelentést kell keresni?

Ádám: A yava (ejtsd: java) szót én álmodtam meg, azért, mert mi a színe-java vagyunk, és hogy a java csak most jön. Azért írjuk y-nal, hogy külföldön ne dzsava legyen. De Polett sokat volt Indonéziában és valóban van egy jávai dal is a lemezen.
Polett: Szerintem az Ádám álmába biztosan belejátszott,hogy én éppen Indonéziában voltam, amikor megálmodta. De jelentésében nincs kapcsolat. Lelkiségében biztosan.

Sonny: Ennyire különböző stílusú, beállítottságú zenészek hogyan tudnak együtt hatékonyan zenélni? Nem szoktak ebből konflikusok lenni?

Ádám: De. Ám eddig megoldottuk – azt hiszem, jó kompromisszumokat kötöttünk egymással.
Polett: Mi születik konfliktusok nélkül? Szerintem a valós, lényegi dolgok mindig küzdelem árán keletkeznek. A mi csatáink pillangószárnyak ahhoz képest amennyire különbözőek vagyunk.

Sonny: A fenti kérdés után pedig érdekes lenne tudni, hogyan zajlik a dalszerzés folyamata. Hogyan születik egy Yava-dal?

Ádám: Különbözőféleképpen. Valaki hoz egy témát és a zenekar népzenész tagjai ráéreznek. Vagy ők hoznak egy népdalt és megpunkosítjuk. Vagy teljesen saját cuccokat csinálunk és a Polett ír szöveget. Vagy zúzunk és kipattan valami.
Polett: Pontosan így!

Sonny: A Folcore dalai közül melyik fejezi ki leginkább a zenekar lényegét?

Ádám: Húha. Mindegyik. Talán a Gen 3:6.
Polett: Meg a Színes. És a Hergetés , másik oldalról a Mire vársz.

Sonny: Megosztanátok velünk, miről szólnak a következő, nem magyar nyelvű dalok: Indonéz, Oh Castilia, Üsküdari mese.

Ádám: Ezekről beszéljen a Polett.
Polett: Ha szó szerinti fordítást adnánk, akkor nem lenne elég a hely. Az Óh Castilia, egy cantiga X. Alfonz korából, Máriát dicsőítő ének. Az üsküdari mesét sokan ismerik magyarul, hiszen szép Zulejka és a tevehajcsár szerelmi dalát tanultuk az iskolában. Az indonéz egy jávai dal, Rama herceg segítségkérése a harc előtt. Mindenkinek ajánlott, aki összeszedetten, segítő barátokkal szeretne csatába indulni...

Sonny: Milyen hangulat van egy Yava-koncerten? Nagyjából a féktelen és felszabadult táncot tudom elképzelni közönségben és színpadon egyaránt.

Ádám: Külföldön ez igaz. Például Lengyelországban múltkor jó 5000 ember egyszerre tombolt. Magyarországon nehezebb, itt valahogy zárkózottabbak az emberek. De majd kinyitjuk őket!
Polett: A lemezbemutatónk a hajón olyan volt,mint egy európai nagyszinpadi koncert. Örjöngő, tomboló tömeg. Ének, üvöltés, transz. A koncertjeink egyébként személyes, oldott együttlétek a közönséggel. Csapathangulat!

Sonny: Hogyan zajlott a december 4-i lemezbemutató koncertetek?

Ádám: Magmatikus állatság volt.
Polett: A fetitekhez még talán annyi,hogy az extra vizualitás ( 3 projektoros vetítés) sokat adott a hangulathoz. Többen azt mondták koncert után, hogy ”boszorkányosan jó koncert volt”.

Sonny: A nagylemezen kívül létezik még valamilyen hangzóanyagotok, ami a rajongók számára valamilyen úton-módon beszerezhető?

Ádám: Hát, van egy-két régi felvétel. De inkább az új lemezt hallgassa mindenki.
Polett: Ne szerezzen be senki semmit. Tessék a FOLCORE lemezt vásárolni. Alkotni újat akkor tudunk, ha veszik azt, ami most van.

Sonny: Hallottam hírét, hogy külföldön is több helyen érdeklődnek irántatok. Mik a terveitek a külföldi koncerteket, netán ottani lemezkiadást/terjesztést illetően?

Ádám: Ha méltó feltételeket kínálnak, megyünk. Jelen pillanatban egy szlovák és egy újabb lengyel turnéról tárgyalunk, de épp most jött egy megkeresés Bulgáriából. A németek állandóan próbálkoznak, de eddig még nem kaptunk olyan ajánlatot, amit el tudnánk fogadni. Szívesebben is megyünk keletre mint nyugatra.
Kiadásilag sok minden szóba jött, most még nem igazán akarok elkiabálni semmit. A legfrissebb ajánlat egyébként Mexikóból érkezett.
Polett: A www.yava.hu oldalnak köszönhetően mindenhol látnak minket a világon. A myspace oldalunk látogatottsága elérte a 20 ezer főt az elmúlt 3 hétben. Szerintem hamarabb utazunk a Föld távoli pontjaira , mint gondolnánk.

Sonny: Úgy tudom, már tavaly elkezdtétek felvenni a Folcore-lemezt, tehát elég sokáig tartott, mire megjelenhetett. Mikorra várhatjuk a következő dalcsokrot?

Ádám: Hm. Az sok mindentől függ. A dalokon már most dolgozunk.
Polett: Kiadó, stúdió, pr és pénz. Ha minden együtt lesz, indul az új album. A kreativitás, a zene megvan, a YAVA készen áll.

Sonny: Fogtok-e Magyarországon belül turnézni, vagy itt-ott koncertezni a közeljövőben?

Ádám: Igen, már le van kötve egy pár magyar vidéki koncert tavaszra és nyárra, úgyhogy készüljetek!
Polett: Nézzétek a koncertlistát a www.yava.hu oldalon.

Sonny: Köszönöm az interjút! Végszónak szeretnétek még valamit elmondani?

Polett: Éljen a punk!!!
 

Szólj hozzá!

Címkék: interjú sonny yava


A bejegyzés trackback címe:

https://karcolat.blog.hu/api/trackback/id/tr85824955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása